середу, 3 лютого 2016 р.

Вікторина «З якої казки?»


Мета: продовжувати збагачувати знання учнів усною народною творчістю; знайомити учнів з поняттям «народна казка» та «авторська», класифікацією казок за сюжетом; вчити розуміти зміст, поважати  добро і правду, боротися зі злом і кривдою; розвивати пам’ять, логічне мислення, кмітливість, вміння передавати свої думки в розмові, спостережливість, уміння висловлювати свою думку; виховувати ціннісні моральні якості; виховувати любов до книг, бережне ставлення до них.
Обладнання. Ілюстрації до казок, магнітофон, диск з уривками казок мультфільмів, сигнальні картки, мішечок, предмети з казок,
                                                            Хід заняття
Казки люблять і дорослі і діти. Що ж таке казка?
Добра, мудра, чарiвна казка завжди була у пошанi. Її із задоволенням слухають i дiти, i дорослi. Казки бувають рiзнi: довгi i короткi, веселi, чарiвнi, написанi автором або складенi народом. Проте у всiх казок є одна спiльна риса — мудрiсть. І особливо це проявляється у народнiй казцi. Ми з вами знаємо багато чудових українських народних казок. Дiйшли вони до нас завдяки талановитим оповiдачам, яких так багато було колись в Українi, та сумлiнним збирачам народного фольклору
Казка - це твір, пов'язаний з усною народною творчістю, з особистої фантазією людини, ідеєю автора. Створювалася казка з метою розваги і виховною метою. Казка вчить доброті, чесності, сміливості, працелюбності та інших позитивних якостей. Улюбленими героями казок були і залишаються на Русі: Іван царевич, Іван Дурень, Василиса Прекрасна, Василина Премудра і т.д. Злі герої - Баба-Яга, Кощій Безсмертний, Змій Горинич.
Казки бувають різні: про тварин, побутові казки, чарівні... Словом це чарівний світ, що розповідає про те, що краще бути добрим і чесним. Читаючи, слухаючи, читаючи казки, ми відчуваємо почуття туги, радості...
Казка - це диво! Ви згодні зі мною?
Діти!Сьогодні ми здійснимо подорож чудовою країною.
-          Що полюбляють слухати на ніч маленькі діти?
-          -Де відбуваються надзвичайні пригоди?
-          Де говорять людською мовою звірі,птахи,дерева та трава,струмочки та вітер?
-          -Де відбуваються дива та чудеса?
Так,це все відбувається казках.
     -Скажіть ,як можна одним словом назвати казки «Ріпка», «Колобок», «Рукавичка»?
-Правильно,народні казки. Вони бувають українськими,російськими,німецькими…
А «Попелюшка», «Кіт у чоботях», «Снігова королева»?Звісно,це авторські казки.
-          Читання вірша учнями
-          Існує книг багато на землі.
-          Вони цікаві, мудрі, гарні.
-          Та кожен з нас, дорослий чи малий,
-          Всяк казочку читати полюбляє.
-           
-          Казка – це світ чарівний та незвичний,
-          Казка – це диво, сповнене краси.
-          Поринуть в казку, це ж бо так цікаво,
-          Це справді свято, радість для душі.
-           
-          У казці звірі мову мають,
-          Дерева розмовляють, мов живі.
-          Добро і правда завжди зло долають,
-          Тому і люблять казку діти всі.
-           
-          Мудра казко, казко-чарівнице,
-          Ти даруєш ласку, вчиш ростить пшеницю.
-          Поведи нас за собою
-          В світ прекрасний і чудовий.
-           
-          Казочко, казочко, ти приходь до нас,
-          Завітай любесенько у наш 2 клас.
-          В країну казок підемо я і ти,
-          У казці всім цікаво побувати.
Там вірних друзів можемо знайти,
-          І з ними хочемо ми грати.
Отже, давайте розпочнемо нашу подорож.
1 Зупинка «Упізнай казку за уривком»?
1)    «Приходь, кумонько, приходь лебедику, чим зможу – тим і пригощу!» (Н.к. «Лисиця та журавель»)
2)    «Я піду по дрова, а ти нікому дверей не відчиняй» (Н.к. «Лисиця та Півник»)
3)    «Нічого я не пила і не їла» (Н.к. «Коза-дереза»)
4)    «А лисичка наскидала рибки з воза, а сама зіскочила та й ласує» (Н.к. «Лисичка-сестричка і вовк-панібрат»)
5)    «От не ляпай ніколи по-дурному язиком, то нічого не буде» (Н.к. «Язиката хвиська»)
2 Зупина «Загадки казкових героїв»
Уявіть, що відому вам казку розповідає один із казкових героїв. Вам потрібно назвати героя казки, від імені якого ведеться розповідь та назву казки.
Казка 1 «Я вирішив просто подорожувати світом і не знав, що все так станеться. Я гадав, що всі так само добрі, як мої Дідусь та Бабуся. Але виявилося, що у цьому світі мешкають і злі, і жорстокі, і хитрі…» ( Колобок , «Колобок»)
Казка 2 «Оце так хвіст у цієї Мишки! Не зрівняти його ані з кулаком Дідуся, ні з кулаком Бабусі. Й треба ж було цій Мишці вибігти у найнеслушніший момент. Зараз би усі дивувалися з мене. Лежало б я на видноті… » (Яйце , «Курочка-Ряба»)
Казка 3 «Мені приємно знаходитися на голівці цієї Дівчинки. Вона мені подобається. Завжди охайна. Мені подобається разом з нею подорожувати лісом, навідуватися до бабусі. Але є єдина вада: моя хазяйка занадто довірлива. Тому з нею трапляються різні негаразди…» (Червона шапочка, «Червона Шапочка»)
Казка 4 «Відверто кажучи, неприємно, коли тебе взуває Кіт. Бо в нього кігті. Він іздряпав і розірвав усі мої устілки. Я, звичайно, розумію, що уся ця біганина заради хазяїна, але дуже вже боляче…» (Чоботи, «Кіт у чоботях»)
Казка 5 «Безперечно, ми б не хотіли її підводити. Ми б могли відстати, вся ця історія закінчилася б там, на балу. Але ми не маємо права ні поспішати, ні відставати…» (Годинник, «Попелюшка»)
Казка 6 «Для мене дуже шкідливо стільки часу знаходитися у воді… Дякую цьому допитливому й неслухняному хлопчикові. Якби не він й не черепаха, скільки б це довелося мені лежати на дні?..» (Золотий ключик, «Пригоди Буратіно»)
Казка 7 «Я, звичайно ладна була виконати всі її побажання. Бо її чоловік врятував мені життя. Але, кінець кінцем, я зрозуміла: чим більше людині давати, тим більше вона хоче. Ось і доводиться таким людям залишатися у розбитого корита…» (Золота рибка, «Казка про рибака та рибку»)
Казка 8 «Ви гадаєте мені приємно жити з такою хазяйкою? Моя біда(а можливо й не біда) в тому, що я не можу брехати. Завжди їй всю правду розповідаю, за це мені й дістається: вона або кричить на мене, або кидає, або погрожує, що розіб'є. Але коли їй подобається, що я кажу, вона погладжує мою ручку і довго-довго дивиться у мене…» (Дзеркало, «Спляча красуня»)
3 Зупинка  «Телеграма від казкового героя»
На наше заняття повинно було прийти багато казкових героїв, але, нажаль, не всі змогли приїхати і надіслали лише телеграми. Щоправда, на телеграмах немає підписів. Але ви знаєте все про казки. І зараз розкажите нам від кого ж телеграми. (Учні по черзі виходять,беруть телеграму і зачитують її )
1) - Приїхати не зможу, бо тато не зробив мені човник та весельце. ( Івасик-Телесик)
2) - Дуже хотілося б потрапити до вас, але соромно своєї гидкої зовнішності. ( Гидкекаченя )
3) – Терміново викликали лікувати звірів у Африку. Не встигну повернутися. ( Лікар Айболить )
4) – Дуже засмучена, мишка випадково розбила яєчко, прийти не зможу. ( Курочка Ряба )
5) – Прибути до вас не можу. Мене викрала Лиска. ( Півник )
6) – Вигнав дід мене із хати, іншу я пішла шукати. ( Коза –Дереза )
7) – Моя риболовля закінчилася погано. Мене побили, а хвіст опинився в ополонці. ( Вовк-панібрат )
8) – Поспішаю до лісу. Мачуха наказала принести підсніжників. ( Падчерка )
4 Зупинка «Чи уважний ти читач ?»
Ваше завдання назвати казку, в назві якої є число. «Вовк і семеро козенят» «Троє поросят» «Білосніжка і сім гномів» «Про три гроші» «Дев’ять братів сіроманців» «Про царівну та сім богатирів» «Алі-баба і сорок розбійників» «Три горішки для Попелюшки» «Десять братів і сестриця Галя» «Дванадцять місяців» «Три міхи хитрощів»
5 Зупинка «Чарівний мішечок»
Учні по черзі витягують предмети із мішечка, називають цей предмет і в якій казочці він зустрічається.- Горіх («Три горішки для Попелюшки») - Яблуко («Срібне блюдечко і наливне яблучко») - Шкарлупа від горіха («Дюймовочка») - Дзеркало («Білосніжка») - Рибка («Казка про золоту рибку») - Колобок («Колобок») - Рукавиця («Рукавичка») - Шапочка («Червона шапочка») - Колосок («Колосок») - Молодці ,дітки! Чудово справились із завданням!
6  Зупинка «Фізкультхвилинка»
У казковій у країні
Жив веселий колобок.
Разом з ним цікаві звірі.
Руки ставимо на бік
Та киваєм головою!
Раз – притопнули ногою,
Руки в гору підняли,
Трішки ними потрясли.
Нахилились вліво, вправо.
Руки в гору, руки вниз,
Раз – присіли, піднялись,
Головою похитали,
Працювати знову стали.

7 Зупинка «»Назвіть героїв казок або казку на певну літеру»
Б-Буратіно,Базіліо,Баба-Яга…
 К-Карабас,Коза-Дереза, «Кіт у чоботях»..
М-Мауглі,мати,мачуха,Мауглі..
8 Зупинка «Прочитай прислів я»
У прислів ї переплуталися усі слова,і ваше завдання відновити текст
-щось,та,Казка-,зрозумій,вигадка,повчальне,ній,в.(Казка-вигадка,та в ній щось повчальне зрозумій)
-багато,Маленькі,розуму,дають,казки.(Маленькі казки дають багато розуму)
-читає,Хто,знає,багато,багато,той.(Хто багато читає той багато знає)
9 Зупинка «Швидкісний потяг»
У цьому завданні вам необхідно швидко називати другу частину імені відомих казкових героїв: Кіт (у чоботях, Леопольд, Матрос кін), тато (Карло), дід (Мазай, Мороз), Баба (Яга), крокодил (Гєна), Вінні (Пух), Соловей (Розбійник), Червоний (Капелюх), Муха (Цокотуха), поштар (Пєчкін), дядя (Федір), стара (Шапокляк), домовик (Кузя), черепаха (Тортила).
10 Зупинка «Упізнай казку за ілюстрацією»
(На комп ютері демонструються кольорові ілюстрації)
11 Зупинка «Намалюй Колобка»
Указках завжди є гумор.Ваше завдання дещо незвичне.Вам необхідно намалювати Колобка.Але не у звичайний спосіб,що булоб дуже легко.Обличчя казкового героя потрібно намалювати із заплющеними очима.(Учні із заплющеними очима малюють Колобка).
Підсумок заняття
 От і прийшов час завешувати нашу подорож.
 Скажіть,а як же самим потрапити до країни казок? Читати! Під шелест сторінок ви перенесетесь у казковий світ. Вивчайте казки! Казка —це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні, прислів'я, приказки, притчі... Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас, сіють доброту і мудрість, навчають, як треба по правді жити
Казка – наче той горіх.
Ти попробуй розкуси –
Знайдеш стільки в нім краси,
Стільки мудрої поради,
Стільки вигадки і правди!


























З якої казки уривок?
1)    «Приходь, кумонько, приходь лебедику, чим зможу – тим і пригощу!» (Н.к. «Лисиця та журавель»)
2)    «Я піду по дрова, а ти нікому дверей не відчиняй» (Н.к. «Лисиця та Півник»)
3)    «Нічого я не пила і не їла» (Н.к. «Коза-дереза»)
4)    «А лисичка наскидала рибки з воза, а сама зіскочила та й ласує» (Н.к. «Лисичка-сестричка і вовк-панібрат»)
5)    «От не ляпай ніколи по-дурному язиком, то нічого не буде» (Н.к. «Язиката хвиська»)
-         пригадайте і скажіть, чим відрізняється народна казка від літературної?
-         Чому вчать нас казки?
-         Яка з прочитаних казок вам сподобалася найбільше? Чому?

Казка – наче той горіх.
Ти попробуй розкуси –
Знайдеш стільки в нім краси,
Стільки мудрої поради,
Стільки вигадки і правди!

 «Відгадування загадок.»
1.      Хто с хвостиком і з вушками?
                В кого лапки з подушками?
                Як ступа, ніхто не чує,
                  Тихо, крадучись, полює. «Кіт у чоботях» Ш.Перро)
2.      До школи прямує хлопчик дерев’яний.
                 Чомусь потрапляє у цирк полотняний.
                  Відома ця книжка тобі, чи не так?
                  В пригодах яких побував цей хлопчак?«Золотий ключик» О.Толстой)
3.      Має клешні й довгі вуса
Я і сам його боюся,
Бо щипає мов гусак.
Ну а звуть щипаку…           (Рак «Зайчикова хатка»)
4.      Хоч у нього й шуба є,
Та як холод настає
      Він не їсть тоді, не п’є
А у лігво спать лягає.
                                          (Ведмідь)

 «З якої казки?»

1.         «Баба діда за сорочку, дочка бабу за торочку…»( «Ріпка»)
2.         «Я не пила , я й не їла: тільки бігла через місточок та вхопила кленовий листочок, бігла через гребельку та вхопила водиці крапельку…» («Коза-дереза»)
3.         «А мишка бігла, хвостиком зачепила, яєчко покотилося, впало та й розбилося.» («Курочка Ряба»)
4.          «Уліз ведмідь – семеро стало…» («Рукавичка»)
5.                   У якій казці дівчинка випила випила з пляшки невідому рідину і зменшилась у розмірі?
(«Аліса в країні чудес».)
6.                  У якій казці принцеса вкололась гострим предметом, що після цього трапилось?
( У казці «Спляча красуня» принцеса вкололась веретенцем і заснула на сто років.)
7.                  Один смішний чоловік може гратися на балконі, перехилятися через підвіконня, навіть жити на даху. Хто це і з якої казки?
( Карлсон з казки «Карлсон, що живе на даху».)
«Намалюй колобка»
(Учасники із заплющеними очима малюють Колобка.



-Я приготувала для вас цікаве випробування. Спробуйте відгадати за цими предметами,що є в моїй торбинці, назву відомої вам казки. Готові?
Предмети: - Горіх («Три горішки для Попелюшки») - Яблуко («Срібне блюдечко і наливне яблучко») - Шкарлупа від горіха («Дюймовочка») - Дзеркало («Білосніжка») - Рибка («Казка про золоту рибку») - Колобок («Колобок») - Рукавиця («Рукавичка») - Шапочка («Червона шапочка») - Колосок («Колосок») - Молодці ,дітки! Чудово справились із завданням!
Вчитель: -Оголошуємо конкурс «Дитяча забава».Бажаючі на швидкість складають пазли.-Я пропоную вам пограти у цікаву гру. Всі ви добре знаєте казку про Попелюшку.А умови нашої гри такі: якщо я вірно назву героя , який є в цій казці, то ви плескайте в долоньки ,а якщо ні – то ви мовчіть. Згода? Слухайте уважно! Принц Король Солдат Попелюшка Баба Яга Королева Гуси-лебеді Добра Фея Соловей-розбійник Кучері Злі сестри Чорт Дід Дідова дочка Зла мачухаКришталевий черевичок На сцені з’являється Бабуся: -Здоровенькі були, мої любі діточки! Ви мене впізнали? Аякже, правильно! Я- ваша Бабуся! А всі бабусі знають багато казочок! Знаєте. Як ото в пісні співається: Ішла баба з горба, За плечима торба… -Правда у мене за плечима не торба , а кошичок , повний- повний казочок! Готові слухати мої загадки? «Туп-туп! Взяв дід ріпку за зелений чуб…» «…битий небиту везе…» «…Ото як підріс Івасик, став просити батька…» «…Котику, братику. Несе мене Лиска…» «…а подай мені, баране, отую вовчу голову…» «Дід плаче, баба плаче…» «Кізонько моя мила, кізонько моя люба…» Конкурс «Відгадай назву казки»-Я проказую перші слова з назви казк,. а ви відгадайте її назву. «Іван –Царевич і …» (сірий Вовк) «Сестриця Оленка і…»(братик Іванко) «Царівна-…» (Жаба) «Микита…»(Кожум’яка) «Лисиця і…» (Журавель) «Гуси-…» (Лебеді) «За щучим …» (велінням) «Білосніжка і…» (сім гномів) «Сказка о царе…»(Салтане)
Гра « Виправ помилки у казці» 1.«Жила-була на світі дівчинка. Звали її Зелена Шапочка. Покликала її тітонька і попросила : -Піди до дідуся і віднеси йому футбольний м’яч і кеди. -Добре!- сказала Жовта Кепочка , узяла булочки і пішла».2.»Жила- була Коза. І було у неї семеро гарненьких маленьких кошенят. Одного разу зібралась вона до лісу і говорить своїм пухнастим діточкам: -Кошенята мої, піду-но я на ставок,наловлю для вас рибки. А ви будьте пильні!» Конкурсна гра «Швидкісний потяг» -Швидко назвіть другу частину імені казкового героя! Кіт (у чоботях, Матроскін, Леопольд) Тато (Карло) Крокодил (Гена) Дід (Мороз) Муха (Цокотуха) Вінні (Пух) Соловей (Розбійник) Черепаха (Тортила)Поштар (Пєчкін) Баба (Яга) Слово героям: Бабуся: За голубими вітряками, Де скачуть коники баскі, Десь у дворі під лопухами, Живуть бабусині казки! Казка: Вони стрічають ранки з птаством, Дощем напоюють садки. А вечорами ходять пасти По небу синьому зірки! Казкар: І гарно їм у світі жити У теплій тиші запашній, Бо їхній дід- вусате жито- Для них нашіптує пісні.А ніч . коли злітає з неба І заглядає до вікна,- Тоді казки спішать до тебе І світяться до ранку в снах!
Підсумок уроку
— Час повертатися додому. Для того щоб допомогти машиністові швидше нас довезти, відновіть прислів’я, у яких загублено кінцівки. Це додасть швидкості потягу!
 • Казка вчить, як. (на світі жить).
 • Без труда. (нема плода).
 • Де сила не візьме, там розум.(допоможе).
їхав потяг наш невпинно Із казкової країни.
Там живуть герої чемні,
Добрі, ввічливі! Напевно,
Ви такими будете,
Поради не забудете.
— Як же самим потрапити до країни казок? Читати! Під шелест сторінок ви перенесетесь у казковий світ. Вивчайте казки! Нехай вони ідуть по світу і завжди живуть серед нас.
Казка —це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні, прислів'я, приказки, притчі... Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас, сіють доброту і мудрість, навчають, як треба по правді жи¬ти
V. Домашнє завдання
Підготувати відповіді на запитання в 



Немає коментарів:

Дописати коментар